בשנים האחרונות השכיחות של מחלות מעי הפכה להרבה יותר גבוהה מבעבר, בין אם עקב אכילה לא נכונה ובין אם דרכי תורשה, מחלות אלו עלולות להפוך למטרד עבור מרבית הסובלים מהם. על כן בעשורים האחרונות גם המודעות למחלות אלו, מאפשרת לא רק זיהוי מקדים ומציל חיים אלא גם מנעד של פתרונות שונים החל מתפריטים מותאמים ועד לסוגי תרופות ואלטרנטיבות טיפול. חלק מהמחלות הללו כמובן מוכרת על ידי המוסד לביטוח לאומי, לכן אחת ההמלצות לחולים בהם מלבד התאמה של טיפול היא גם הכרה מצידו שכן הכרה שכזו כוללת הטבות שונות לחולים.

משפיעים וסוג מחלות

לא מעט מחלות מתחילות מטריגרים שונים, אך הסיבות להתפרצותן של מחלות מעי ידועות רק בחלקן לרפואה המערבית כיום. שכן הסברות הקיימות כיום להימצאותה של המחלות, אלו עלולים לנבוע ממספר רב של גורמים החל תזונה לקויה, דיכאון וחרדות נפשיות, אורח חיים לא בריא וכמובן תורשה גנטית. סברה נוספת טוענת כי לעיתים שילוב של כאלו יכול להוות כ"זרז" להתפרצות של מחלות אלו, כאשר מחלת הקרוהן למשל מתקיימת על ידי תגובה חיסונית לא תקינה נגד רירית מערכת העיכול. מחלה זו מאופיינת באזורים דלקתיים שונים ולעיתים דרך שעטנז של אזורים בריאים, כאשר היא יכולה להתגלות רק במעי הגס. מחלה נוספת הינה קוליטיס כיבית המופיע בד"כ בצורה רציפה במעי הגב בלבד, כאשר במרבית המקרים יופיע מרירית הדופן החיצונית של המעי הגס ועד לרקטום.

דרכי הטיפול במחלות אלו

מחלות מעי מקלות חשיפה גבוהה יותר ובכך גם מתאפשרים עוד סוגים שונים של טיפולים, כאשר חלקם מתייחסים לטיפולים נקודתיים ובאזורים שונים ואילו חלקם ניתנים בצורה קולקטיבית למערכת המעי. תרופות וטיפולים אלו כוללים תרופות ביולוגית, תרופות מדכאות מערכת חיסון בכדי להקל על החולים ואפילו סטרואידים. אך בין כל אלו חשובה גם השמירה על אורך חיים בריא, כזה שאיננו רק כולל ארוחות מותאמות ועשירות בחלבונים וסיבים תזונתיים, אלא גם הפחתה משמעותית של סטרס. שכן בשנים האחרונות גילו מחקרים קשר ישיר, בין פקודות המוח לתגובות שונות במעי הרגיז ובעוד איברים שונים, לכן שמירה על "רוגע" ולא סטרס תעזור בטיפול מחלות מעי וקיבה.