בעולם ישנם לא מעט משאבים שונים, חלק מאותם משאבים נחשבים לזולים יותר חלקם נחשבים לפחות אך לרוב רוב המשאבים, נקבע לא פעם על ידי הזמינות שלהם. אחד מהמשאבים שהזמינות שלו היא אחת מהיקרות, אלו האדמות עליהם אנו חיים, ובמדינה כמו ישראל תכנון בנייה נכון על האדמות יכול הינו דרך מעולה לחלוקה של משאב כל כך יקר. אבל איך חלוקה כזו מתקיימת? בעיקר על ידי סטטוטוריקה הנקבעת מראש ועוזרת בחלוקת משאבי האדמה בצורה הגיונית ושוויונית, היא נשענת על ידי צרכי הרשויות המקומיות, צרכים לאומיים ואפילו בכפיפות לתכנונים עולמיים כאלו ואחרים. אז מה היא בעצם סטטוטוריקה בבנייה?

בנייה סטטוטורית

ניצול אדמות הינו חלק מאוד חשוב בכל הקשור לניהול של משאבים יקרים, כך יוכלו גופים שונים במדינה לבצע בנייה/להפשיר קרקעות ולבצע מגוון פעולות בידיעה שאינם "משבשים" תוכניות למשרד ממשלתי כזה או אחר. תכנון שכזה חולש על פני כל המשרדים הממשלתיים ומכפיף את כל הפרויקטים, החל מפרויקטים הנמצאים ברשויות המקומיות ועד לפרויקטים לאומיים, כך שבעת גיבוש התוכניות עבור פרויקטים אלו תצטרך להתבצע התאמה עד כמה שניתן לתכנונים הסטטוטוריים. אך בכל הקשור לפרויקטים שנעשים על ידי יזמים או גופיים פרטיים, ישנה כמה גופים הכפופים לאותם תוכניות ואמורים לאשר אותם. גופים אלו פועלים החל מנקודת מבט לאומית כמו שציינו ועד לנקודת מבט מקומית.

  • תכנון ארצי
    הועדה הארצית לתכנון הינה אחראית על תכנונים ארציים כמו תשתיות, יישוב אוכלוסייה, שימור ובנייה באזורים מיוערים, חופים ועוד. אחראיות הועדה בעיקרו הוא שימוש נכון עבור ושמירה על אינטרסים של המדינה והאזרחים, בכל הקשור לתכנון ובנייה על אדמות המדינה לטווח הרחוק.
  • תכנון מחוזי
    ישנם 6 רשויות מחוזיות במדינת ישראל, כאשר כל אחת מהן אחראית על מספר של רשויות מקומיות. הועדה מורכבת מנציגי ממשלה שונים והינה אחראית על אופי התכנון והבנייה ברמה המחוזית של כל המחוזות השונים, אישורים של הועדה ניתנים על פי תכנון עתידי לשטחי הרשויות.
  • תכנון מקומי
    הועדה לתכנון מקומי אחראית על בנייה בשטחה, החל מהקמת עסק והרחבת מרפסת כזו או אחרת.
    ועדה זו מורכבת גם כן מפקידי ממשל שונים, יחד עם אנשי השלטון המקומי.