לפני פרוץ מגפת הקורונה, אחד הטרנדים המובילים ברשתות החברתיות היתה התנועה נגד חיסונים – תנועה שרצתה להציג את תאגידי התרופות כמונופולים תאבי כסף שדוחפים על ידי חקיקה ולובי חזק חיסונים מיותרים לכלל האוכולוסיה וגורמים לנו לפגמים ומחלות כתוצאה מאותם רעלים. נראה כי כיום עם הציפייה לחיסון עובד כנגד הקורונה נראה שהדיון נשכח והפך לפחות רלוונטי. אך האם באמת היה משהו בטענותיהם? קשה לומר משום שהם לא הוכחו מחקרית כמו קווי הדמיון בין חיסונים להומופאתיה.

היחס להומאופתיה וחיסונים משתנים ממדינה למדינה בהתאם לתרבות ולמרכזיות של מערכת הבריאות המודרנית מדעית. כאשר מתגלים הוכחות לחוסר היכולת של הגוף להתגבר על זיהומים ונגיפים בעצמו ישנה נטייה לכיוון החיסונים וההתערבות החיצונית, אך ככל שמתגלים הוכחות ליכולת של הגוף להתגבר על אותן הבעיות בעצמו מתחזקת הנטייה אל הטבעי והלא מתערב כדוגמת ההומופאתיה. לא נראה כי יש מי שחולק על הצורך של הגישה המדעית ניסיונית כשמדובר במגפות נוראיות כגון חצבת, חזרת, אבעבועות שחורות וכו  אך במקרים קלים יותר יש הנמנעים מהטיפולים הקונבנציונליים ולעיתים נהנים גם מחסינות עדר המאפשרת להם להישאר בריאים גם ללא החיסון.

לפני שהיו לנו חיסונים, אנשים רבים מתו וסבלו ממחלות נוראיות, לאחר שהחיסונים נעשו שכיחים ראינו ירידה דרמטית בשכיחות המחלות הללו. עם זאת, בשנים האחרונות מחלות כמו חצבת שנראו מחוסלות התעוררו מחדש בגלל אלה המאמינים בשמועות לא מוכחות וסירבו לחסן את ילדיהם. ראינו תפיסות כאלו בעיקר בקהילות המתנגדות לממסד ולזרם המרכזי כגון קהילות דתיות מדתות שונות או קהילות רוחניות. הרעיון, או העיקרון, של מרבית החיסונים, הוא להכניס, כמות קטנה מאוד של מחלה ספציפית לגופנו ובכך לאפשר לו להילחם בנגיף המוחלש ולבנות על פניו את מערכת החיסון שלו. רבים מאלו המתנגדים לחיסונים לא עושים זאת מסיבות רפואיות, הם יסכימו עם הצורך הרפואי בחיסונים  אך יטענו כי קבלת ההחלטות במערכת הבריאות היא נגועה בפוליטיקה ואינטרסים רבים ולכן במקרים רבים דוחפים לאוכלוסיה חיסונים שאין צורך בהם ולכן הם מבקשים חופש בחירה להחליט במה יחוסנו למרות שהם עלולים לגרום לבעיה באוכלוסיה כולה.

לקריאה נוספת:
https://www.health.gov.il/Subjects/pregnancy/Childbirth/Vaccination_of_infants/Pages/default.aspx
http://www.chisunim.co.il/
https://www.health.gov.il/Subjects/vaccines/two_drops/Pages/Vaccination.aspx
https://www.clalit.co.il/he/medical/vaccine/Pages/flu_vaccine.aspx
https://stopapilloma.co.il